ArTalk: Vain taidetta? Etiikka, ohjaus ja taiteen autonomia (Helsinki)

Aika: 27.11.2018 klo 15:00 - 18:00
Paikka: Nykytaiteen museo KIASMA, Mannerheiminaukio 2, 00100 Helsinki

Kenen äänellä ja ehdoilla taidetta tehdään, ja miten sitä tulisi tehdä? Mikä eettinen vastuu museoilla ja korkeakouluilla on opetuksessa sekä taiteen esittämisessä? Entä miten voisimme luoda pysyviä rakenteita eettisten näkökulmien huomioimiseen erilaisissa kulttuurilaitoksissa?

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry ja Museoalan ammattiliitto MAL ry kutsuvat jäsenensä ensimmäistä kertaa järjestettävään yhteiseen ArTalk-tilaisuuteen!

Tilaisuudessa pohditaan taiteen vapauden ja eettisten näkökulmien risteymiä aikanamme, jona taiteen eettisiin lähtökohtiin kohdistuu yhä enemmän paineita. ArTalk on uusi TAKUn ja MALn yhteistilaisuuksien sarja, jonka tapahtumissa käsitellään erilaisia ilmiöitä taide- ja kulttuurialoilla ja niiden liepeillä. Ensimmäinen ArTalk toteutetaan yhteistyössä Kansallisgallerian kanssa Kiasman Seminaari-tilassa tiistaina 27.11. klo 15-18. Toivotamme siis TAKUn ja MALn jäsenten lisäksi Kansallisgallerian henkilöstön lämpimästi tervetulleeksi tapahtumaan!

ArTalkissa on luvassa kaksi asiantuntijapuheenvuoroa. Ensimmäinen puhuja on Mikael Kinanen (KuM), Taideyliopiston Kuvataideakatemian taiteen ja esittämiskäytäntöjen maisteriohjelma Praxiksesta keväällä 2018 valmistunut kulttuurialan ammattilainen. Kinanen tulee puhumaan opinnäytetyönsä ("Vapauden rajat: Taiteellisen ilmaisun eettinen ohjaus Taideyliopistossa") pohjalta taiteellisen ilmaisun eettisen arvioinnin ja ohjauksen haasteista taiteenfilosofian ja ammattietiikan näkökulmasta.

Toinen puhuja, Ali Akbar Mehta (TM), on Museum of Impossible Forms- kulttuuritilan yksi taiteellisista johtajista sekä Aalto-yliopiston Visual Culture, Curating and Contemporary Art- ohjelmasta valmistunut taiteen maisteri. Ali Akbar Mehtan transmedia-teokset luovat kyber-arkistoja, joiden kautta on mahdollista tutkia mm. narratiiveja muistista, identiteeteistä, väkivallasta ja konfliktista. Hänen puheensa on englanniksi.

Puheenvuorojen jälkeen on vuorossa lavarunousesitys hallitsevalta Helsingin mestarilta, Nihkee Akka lta, joka tunnetaan feministisistä ja viihdyttävän kantaaottavista esityksistään, joissa myös taide- ja kulttuurialojen pölyttyneet käytännöt saavat kuulla kunniansa. Luvassa runouden, komiikan ja klovnerian välimaastossa soljuva hykerryttävän tiukkasanainen spektaakkeli!

OHJELMA:

15.00-15.15
Tilaisuuden avaus sekä tervehdys Kati Kivinen, Kiasman kokoelmaintendentti

15.15-16.00
Mikael Kinanen: Teosten epäeettisyys ja taiteen vapaus

16.00-16.45
Christopher Wessels: Strategies to re-muse the Museum, learning from para-museological strategies when entering the process of historical production

16.45-17.05
Nihkee Akka

17.05-18.00
Skumppaa ja pientä suolaista Kiasman teatterin lämpiössä

Tapahtuman lopuksi kohotamme lasillisen kuohuvaa ja tutustumme muihin alojemme ammattilaisiin Kiasman teatterin lämpiössä. Huomioithan, että Kiasma sulkeutuu yleisöltä klo 17, mutta on poikkeuksellisesti auki tapahtumaan osallistujille klo 18 asti.

Tilaisuus on TAKUn ja MALn jäsenille sekä Kansallisgallerian henkilöstölle maksuton. Osallistujille on myös ilmainen pääsy Kiasman näyttelyihin koko tapahtumapäivän 27.11. ajan ennen tilaisuuden alkua klo 15 asti!

Tervetuloa oppimaan, vaikuttumaan ja verkostoitumaan kulttuuri-, taide- ja museoalan kollegojen kanssa!

ILMOITTAUDU TAPAHTUMAAN 16.11. MENNESSÄ:

Ilmoittaudu pian, sillä paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on auki 16.11. asti. HUOM! Facebook-tapahtumaan osallistuminen ei riitä, vaan tapahtumaan tulee ilmoittautua yllä olevan linkin kautta.

Mahdolliset peruutukset tulee tehdä ilmoittautumisajan päättymiseen mennessä. Ilmoittamatta jätetyistä peruutuksista peritään 20 euron hävikkimaksu.

Saavutettavuus: Kiasma on liikkumisesteetön. Erityisryhmien taksit voivat tuoda asiakkaat Kiasman pääoville.

Lisätiedot:

Heta Hedman