Museoala & COVID-19

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Epidemioita on puhjennut laajalti ympäri maailmaa ja Eurooppaa.

Olemme saaneet paljon yhteydenottoja jäseniltä koronavirustilanteen vaikutuksista työsuhteeseen. Peräänkuulutamme kannanotossamme museoalalle kriisitukea niin rahoituksen tukipakettien muodossa, mutta myös museoilta ensisijaisesti pyrkimystä töiden uudelleenorganisoimiseen.

Akavan Erityisalat on koonnut koronavirusta koskevan jäsenille suunnatun tiedotuksen Koronasta kysyttyä -sivun alle. Asia- ja lakimiehet kokosivat jäsenten kysymykset vastauksineen tiiviiseen pakettiin. Mukana on Akavan Erityisalojen, JUKOn ja YTN:n vastauksia. Sivulta löytyy tietoa mm. etätyöhön, 0-tuntisopimuksiin ja freelance-töihin, lomautuksiin ja vuosilomiin liittyen.

Työttömyyskassa Erko on vastannut yleisiin kysymyksiin liittyen työttömyysturvaan ja esim. sairastamiseen työttömyysetuutta saadessa - katso vastaukset täältä.

Vakuutusyhtiö Turva on myös koonnut sivuilleen tietoa matkustajavakuutuksista ammattiliittojen kautta vakuutetuille jäsenillemme.Turvan verkkosivuilla palvelee chat, joka on auki myös lauantaisin.Turvaan voi myös soittaa numeroon 01019 5110 (ma-pe 8-18).

Lisäksi Museoalan ammattiliitto ja Akavan Erityisalat ovat peruneet kaikki läsnäoloa vaativat tapahtumat ja koulutukset. Akavan Erityisalojen koulutustarjontaan on kuitenkin lisätty enemmän webinaari-tarjontaa; seuraa päivittyvää koulutus- ja tapahtumakalenteria Akavan Erityisalojen sivuilla. Museoalan ammattiliitton tapahtumakalenteria voit tarkastella täältä.

Muistathan, että ajantasaisimman tiedon koronaviruksen vaikutuksesta terveyteen saat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n sivuilta.

Kysely: Miten koronavirus näkyy työssäsi ja työpaikallasi?

Keräämme museoalan ammattilaisten kokemuksia koronaviruksen vaikutuksesta alallamme. Kerro meille miten pandemiatilanne on vaikuttanut työhösi? Entä millaisia ratkaisuja työpaikallasi on mahdollisesti tehty töiden uudelleenjärjestämiseksi ja työsuhteiden turvaamiseksi? Minkälaisia huolia tilanne herättää, ja toisaalta mitä uusia museotyön keinoja tilanne on ohjannut kehittämään?

Kyselyyn pääset vastaamaan tästä.

Kokemuksia hyödynnetään Museoalan ammattiliiton edunvalvonnassa. Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti, eikä vastauksia jaeta julkisesti ilman vastaajan suostumusta.

Kokemuksia voit jakaa nimettömästi. Kehoita myös MALiin kuulumatonta museoalan tuttavaa vastaamaan kyselyyn, ja kannustathan häntäkin liittymän MALiin.

Olet tervetullut jakamaan kokemuksiasi myös Twitterissä; tägää meidät @museoalan julkaisuusi niin voimme jakaa kokemuksiasi.

HUOM! Jäsen, käännythän erikseen Akavan Erityisalojen työsuhdeneuvonnan tai Museoalan ammattiliiton toimiston puoleen, mikäli tarvitset apua oman työsuhteen kysymyksissä. Akavan Erityisalojen jäsensihteerit puolestaan avustavat kaikissa jäsenyyteen liittyvissä kysymyksissä. Akavan Erityisalojen kaikki yhteystiedot löydät täältä ja Museoalan ammattiliiton toimiston yhteystiedot puolestaan täältä.