Mikä on MAL?

Olemme vuonna 1969 perustettu akavalainen ammattijärjestö. Huolehdimme kulttuuriperintö- ja museoammatillisissa tehtävissä työskentelevien jäsentemme työ- ja palvelussuhde-edunvalvonnasta. Neuvottelemme museoammattilaisten työehdoista, edistämme museoalan asiantuntijoiden yhteiskunnallista tunnettavuutta ja näkyvyyttä sekä opastamme museouraa suunnittelevia opiskelijoita.

Meitä on noin 1700. Jäsenemme työskentelevät museoammatillisissa tehtävissä ja heistä useimmat ovat opiskelleet museologiaa, kansatiedettä, taidehistoriaa, konservointia tai arkeologiaa. Filosofian kandidaatti tai maisteri sekä konservaattori ovat jäsentemme tyypillisiä tutkintonimikkeitä.

Olemme järjestäytyneet kattojärjestö Akavan Erityisalojen kautta Akavaan ja Mallilla on edustus Akavan erityisalojen hallituksessa.

Hallituksen nykyinen ja edellinen opiskelijajäsen MAL ry:tä edustamassa Jyväskylän museologian seminaarissa
Kuvaaja: Katariina Mäkelä