Jäsenmaksu

Museoalan ammattiliiton jäsenmaksu on prosentuaalinen 1,3 % ja se maksetaan ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista (sis. lomakorvaukset, lomarahat ja luontoisedut, kuten mm. lounas-, auto- ja puhelinedut sekä ns. tukipaketit irtisanomistilanteessa).

Jos sinulla on useita työnantajia, jäsenmaksu maksetaan kaikista palkkatuloista.

Jäsenmaksua ei makseta bonuksista, optioista, tulospalkkioista, päivärahoista, kilometrikorvauksista ja sivutoimisen yrityksen tuloista.

HUOM! Vuoden 2020 lasku- ja maksuohjeen toimituksessa on ollut teknisiä haasteita. Katso lisätiedot Akavan Erityisalojen sivuilta.

Miten jäsenmaksu maksetaan?

Jäsenmaksun voi maksaa itse tai pyytää työnantajaa perimään maksun palkastasi. Valtakirja työnantajaperintää varten.

Itse maksavilla jäsenillä on käytössä oma viitenumero. Se pysyy aina samana, jos jäsenmaksu maksetaan ajoissa. Eräpäivä on aina seuraavan kuukauden 5. päivä, esim. tammikuun jäsenmaksun eräpäivä on 5. helmikuuta.

Viitenumerosi löydät helposti jäsenen verkkoasioinnista heti etusivulta. Verkkoasiointiin pääset Akavan Erityisalojen kotisivuilta: käynti verkkoasiointiin on sivun oikeassa yläkulmassa.

Numeron voi tarvittaessa tarkistaa Akavan Erityisalojen sivuilta löytyvällä viiteautomaatilla. Sivuilta löydät myös ohjeet maksuun, jos jäsenmaksusi myöhästyy yli kaksi viikkoa.

Mikäli maksat useamman kuukauden maksun kerralla, maksa verkkoasioinnissa tai tilaa viite tästä.

Jäsenmaksu eri tilanteissa

Akavan Erityisalojen sivuilta löydät tarkat ohjeistukset jäsenmaksusta eri elämäntilanteissa. Tähän alle on koottu ohjeistus yleisimpiin tilanteisiin liittyen:

Prosentuaalinen jäsenmaksu maksetaan myös työttömyyskassan maksamista etuuksista. Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erko perii jäsenmaksun automaattisesti maksamistaan etuuksista.

Opiskelijana olet vapautettu jäsenmaksuista kun et tee palkkatöitä. Jos kuitenkin teet töitä opintojen ohella, jäsenmaksusi on prosentuaalinen ja se maksetaan ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista (sisältäen lomakorvaukset, lomarahat ja luontoisedut) sekä työttömyyskassan maksamista etuuksista. Aikuiskoulutustukea saavat jäsenet maksavat 1.1.2020 alkaen oman jäsenyhdistyksensä mukaista prosentuaalista jäsenmaksua. Huom! Päivitäthän jäsentietosi tästä

Perhevapaalla olevana maksat normaalisti prosentuaalista jäsenmaksua kaikilta kuukausilta, jolloin sinulla on palkkatuloja tai sinulle maksetaan lomakorvauksia. Jos sinulla ei ole palkkatuloja tai työttömyyskassan maksamia etuuksia yhdeltäkään päivältä kuukaudessa, jäsenmaksusi suuruus on 8 €/kk (ns. minimimaksu).

Ulkomailla asuva maksaa jäsenmaksua 8 €/kk (10€/kk vuonna 2019) (ei koske lähetettyä työntekijää).

Eläkeläisten jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa, jolloin maksu on 96 euroa (70 euroa vuonna 2019). Jos jäät eläkkeelle kesken vuotta, jäsenmaksu peritään vain loppuvuoden osalta 8€/kk (5,83€/kk vuonna 2019).

Ammatinharjoittaja- sekä yrittäjäjäsenten jäsenmaksu on 200 euroa vuodessa (kertamaksu tai 16,66€/kk). Jos liityt tai aloitat yritystoiminnan kesken vuoden, jäsenmaksu peritään vain loppuvuoden osalta.

Jos olet työsuhteessa oleva freelancer, maksat oman jäsenyhdistyksesi mukaista prosentuaalista jäsenmaksua. Työsuhteessa oleva freelancer voi liittyä Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan.

Jos teet freelancertöitä toimeksiantosopimuksella, maksat saman vuosijäsenmaksun kuin ammatinharjoittajajäsen eli 200 euroa vuodessa (kertamaksu tai 16,66 €/kk). Toimeksiantosopimuksella työskentelevä freelancer ei voi liittyä Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan.

> Lue lisää yrittäjän työttömyysturvasta

Huom freelancer! Valitse tilanteesi tästä linkistä

Oikeus minimimaksuun

Mikäli sinulla ei ole palkkatuloja tai työttömyyskassan maksamia etuuksia yhdeltäkään päivältä, jäsenmaksusi suuruus on 8 euroa kuukaudessa (10 euroa vuonna 2019). Muista päivittää jäsentietosi saadaksesi minimimaksun!

Tilanteita, joissa olet oikeutettu minimimaksuun ovat esim:

• perhevapaa
  • apuraha
  • sairausloma, jolloin ei saa palkkatuloja
  • työtön ja saa Kelan päivärahaa
  • työtön, joka ei saa työttömyyskassan eikä Kelan päivärahaa (esim. karenssiaika)
  • ulkomailla (poikkeus: lähetetty työntekijä maksaa prosentuaalista jäsenmaksua)

Kysyttävää jäsenmaksuista?

Yleisimpiin jäsenyyden ja jäsenmaksujen kysymyksiin löydät vastauksen Akavan Erityisalojen Usein jäsenasioista kysyttyä -sivuilla.

Mikäli et löydä sivulta vastausta, olethan yhteydessä Akavan Erityisalojen jäsensihteereihin: puh. 0800 135 370 (numero on maksuton) tiistaista torstaihin klo 9 - 14 tai sähköposti: jasenpalvelut@akavanerityisalat.fi

Muista mainita viestissä koko nimesi ja jäsennumerosi tai syntymäaikasi.