Museoiden ja museoammattilaisten hätä on kuultu

14.4.2020

Olemme Museoalan ammattiliitossa tyytyväisiä, että valtioneuvosto esittää lisätalousarviossaan (8.4.) huomattavaa kriisirahoitusta kulttuurialalle.

Museoala ja sitä kautta alan korkeasti koulutetut ammattilaiset ovat joutuneet tiukoille koronaepidemian aiheuttamien toimenpiteiden seurauksena.

Museoiden taloudellinen tilanne on heikentynyt koronakriisissä entisestään ja omarahoituksen menetys tuo ison aukon museoiden talouteen. Museotyö jatkuu kriisinkin aikana ja hätiköityjä ja tarpeettomia lomautuksia ei pidä tehdä. On tärkeä ymmärtää, että museotyöstä 70 prosenttia tehdään normaalistikin kulissien takana, joten museoiden sulkeminen yleisöltä ei ole lopettanut tämän työn tarvetta.

Valtioneuvoston esittämä lisärahoitus tulee todelliseen tarpeeseen kompensoimaan menetettyjä lippu- ja myyntituloja. Haluamme luottaa siihen, että päättäjät kohdentavat lisärahoituksen täysimääräisenä museoille. Näin pystymme takaamaan, että Suomessa on vuonna 2030 Euroopan ajankohtaisimmat museot ja innostuneimmat asiakkaat, kuten museopoliittiseen ohjelmaan on kirjattu.

Museoalan ammattiliitto MAL ry

Katariina Mäkelä

Susanna Sääskilahti

***************************************