Museoalan opiskelija, muista nämä kesätöitä hakiessasi!

18.3.2020 klo 12:20

Jaakko Ervasti, MALn hallituksen opiskelijaedustaja

Museoalan ammattiliitton hallituksen opiskelijaedustaja Jaakko Ervasti pohtii kevään kesätyöhakua poikkeusoloissa ja niistä huolimatta. Kesä tulee ja samoin kesätyöt - mitä opiskelijan kannattaa pitää mielessä töitä hakiessaan ja työsopimuksia tehdessään?

Pikkuhiljaa lumet sulavat ja kevät nostaa varovasti päätään koko maassa. Museoalalla tapahtuu paljon kaikenlaista, vaikka koronavirus onkin muuttanut suunnitelmiamme varsinkin kevään tapahtumien osalta. Samaan aikaan kesätyöhaku museoihin käy kuitenkin kuumana ja alalle suuntaavan opiskelijan on hyvä olla tietoinen omasta asemastaan.

Me Museoalan ammattiliitto MAL:ssa päätimme luoda pienen katsauksen kuluvaan kevääseen ja asioihin, joiden ajattelimme koskettavan erityisesti opiskelijoita kesätyökauden lähestyessä.

Aloitetaan ajankohtaisimmasta päästä, eli tapahtumista ja koronaviruksen vaikutuksesta alallamme. Kuten maaliskuun alku osoitti, on monet kevään yleisötapahtumat museoalallakin valitettavasti peruttava tai siirrettävä myöhäisempään ajankohtaan tartuntariskin vuoksi. Myös MAL on perunut läsnäoloa edellyttävät jäsentapahtumat ja koulutukset toistaiseksi. Nyt on äärimmäisen tärkeää seurata viestintää muun muassa somen, sähköpostien ja nettisivujemme kautta. Pysy siis langoilla!

Museoalan kesätöihin on näin maaliskuun puolivälillä käynnissä viimeiset kuulutukset. Jos kesätyöpaikan kanssa ei ole vielä onnistanut, kannattaa ilmoituksia pitää silmällä esimerkiksi Suomen Museoliiton ylläpitämän museoposti-sähköpostilistan kautta ja aktivoida kaikki mahdolliset verkostot käyttöönsä. Monessa museossa kaikki työpaikat eivät tule julkisesti hakuun, joten suora soitto museoon tai avoin hakemus ovat myös ehdottomasti kokeilemisen arvoisia konsteja! Suosittelen myös lämpimästi Akavan Erityisalojen edellisessä uutiskirjeessään julkaisemia vinkkejä kesätyöpaikan hakuun.

Kesätöitä tekevälle on myös äärimmäisen tärkeä kuulua alan ammattiliittoon ja työttömyyskassaan! Vain työttömyyskassaan kuuluvalle ja jäsenmaksut maksavalle kesätyöt kerryttävät ansiosidonnaista päivärahaa, jota saattaa opiskelijakin tarvita hamassa tulevaisuudessa.

Työttömyyskassaan voi liittyä, kun tekee palkkatöitä, joten muistathan tarkistaa jäsenyytesi tila viimeistään kesätöiden alkaessa jäsenen verkkoasioinnissa*.

Muistathan, että ammattiliittoon kuuluessasi olet oikeutettu myös erilaisiin jäsenetuihin: voit esimerkiksi tarkistuttaa kesätyösopimuksesi Akavan Erityisalojen lakimiehellä tai kysyä vinkkejä vaikuttavan CV:n tekemiseen UpPartnersin urapalveluista. Kaikissa vähääkään mietityttävissä tilanteissa kannattaa rohkeasti olla yhteydessä ammattiliittoon!

Kevät 2020 on osoittautunut erityiseksi ja etenkin ärhäkkä koronavirus on tuonut omat haasteensa myös museoalalle. Nyt on hyvä olla varovainen, sekä pitää itsestään ja lähimmäisistään huolta, mutta myös muistaa, että normaali elämä jatkuu kaiken keskellä. Kesää kohti ollaan menossa kovaa vauhtia.

Oikein hyvää ja turvallista kevään jatkoa kaikille!

Terveisin,

Jaakko Ervasti, opiskelijaedustaja MAL:n hallituksessa

*Verkkoasiointiin pääset tämän linkin kautta tai Akavan Erityisalojen etusivun kautta; oikeasta yläkulmasta löydät Verkkoasiointi-valikon.

Opiskelijan jäsenyydestä ja jäsenmaksuista:

Museoalan ammattiliitto MALn opiskelijajäsenenä olet oikeutettu kaikkiin ammattiliiton palveluihin ja etuihin sekä kattojärjestö Akavan Erityisalojen palveluihin.

Opiskelijajäsenenä olet vapautettu jäsenmaksuista, kun et tee palkkatöitä. Jäsenmaksua ei makseta Kelan etuuksista kuten opintotuesta tai apurahoista.

Jos kuitenkin teet töitä opintojen ohella, jäsenmaksusi on prosentuaalinen ja se maksetaan ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista (sisältäen lomakorvaukset, lomarahat ja luontoisedut) sekä työttömyyskassan maksamista etuuksista.

Jos sinulla on useita työnantajia, esim. kaksi osa-aikaista työsuhdetta, jäsenmaksu maksetaan kaikista palkkatuloista.

Jos olet työsuhteessa oleva freelancer, maksat normaalisti prosentuaalista jäsenmaksua.

Museoalan ammattiliitto MALn jäsenmaksu on 1,3 % ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista.

Maksun voit joko antaa valtakirjalla työnantajalle maksettavaksi tai maksaa itse. Lisätietoja maksusta Akavan Erityisalojen sivuilla.

Työttömyysturvan kerryttäminen

Myös opiskeleva jäsen voi kerryttää työttömyysturvaan tarvittavaa työssäoloehtoa. Tästä on hyötyä jos esimerkiksi valmistumisen jälkeen joudut olemaan työttömänä.

Kun aloitat palkkatyöt, muistathan päivittää uudet työsuhdetietosi jäsenen verkkoasioinnissa tai lomakkeella, jotta voit alkaa kerryttää työttömyysturvaa.

Lisätietoa työttömyysturvasta ja työssäoloehdosta saat Erityiskoulutettujen työttömyyskassasta.

Muistathan pitää palkkakuitit, työtodistukset sekä mahdolliset tuntilistat tallessa. Pidä yllä kalenteriviikkokohtaista selvitystä työajasta ja palkasta, jos työsi on ollut osa-aikaista ja työtuntien määrä on vaihdellut.

Lisätietoja:

- Opiskelijan jäsenyydestä: https://www.akavanerityisalat.fi/nain_vaikutamme/opiskelija_jasenena

- Opiskelijan jäsenmaksuista: https://www.akavanerityisalat.fi/jasenyys/jasenmaksut/opiskelija

- Ilmoita valmistumisesta tai opintojen jatkumisesta: https://www.akavanerityisalat.fi/jasenyys/jasentietojen_paivitys/opiskelija_opintovapaa

- Ilmoita uudesta työsuhteesta: https://www.akavanerityisalat.fi/jasenyys/jasentietojen_paivitys/tyonantajan_tiedot

- Lisätietoja työttömyysturvasta ja työssäoloehdosta Erkon sivuilla: https://www.erko.fi/tyottomyys/ansiopaivaraha/