Opiskelijaedustaja ja varajäsen haussa MAL:n hallitukseen kaudelle 2020-2021

21.11.2019 klo 23:59

Museoalan ammattiliitto hakee hallitukseensa opiskelijaedustajaa sekä tämän varajäsentä kaksivuotiskaudelle 2020-2021. Hallituksen opiskelijaedustajaksi voivat hakea Museoalan ammattiliiton opiskelijajäsenet.

Hakea voi torstaihin 21.11. klo 23.59 asti täyttämällä hakulomakkeen.

MAL:n hallitus päättää opiskelijaedustajista kokouksessaan perjantaina 29.11.

Kannustamme rohkeasti kaikkia opiskelijajäseniämme hakemaan opiskelijaedustajaksi! Opiskelijaedustajana pääsee vaikuttamaan museoalan tulevaisuuteen, verkostoitumaan museoalan ammattilaisten kanssa sekä saa tärkeää yhdistystoimintakokemusta.

Lue alta nykyisen opiskelijaedustaja Veera Kujansuun sekä varajäsen Turkka Kaukametsän kokemuksia ja ajatuksia MAL:n opiskelijaedustajuudesta.

Esittelisitkö alkuun itsesi?

Veera: Moikka, olen Veera Kujansuu. Opiskelen Helsingin yliopistossa nyt viidettä vuotta, tällä hetkellä maisterivaiheessa. Pääaineeni on folkloristiikka, ja sivuaineitani museologia, kulttuuriperinnön tutkimus, viestintä sekä elokuva- ja televisiotutkimus. Työskentelen tällä hetkellä opintojen ohella viestinnän parissa it-alalla.

Toimin innokkaasti opiskelijajärjestötoiminnassa folkloristiikan ja kansatieteen ainejärjestö NEFA-Helsingissä sekä kulttuurintutkimuksen opiskelijoiden valtakunnallisessa liitossa Kulossa. Sydäntäni lähellä ovat etenkin kirjoittaminen ja opiskelijalehdet, ja olenkin toista vuotta folkloristiikan ja kansatieteen opiskelijalehti Napakairan päätoimittaja. Napakairan lisäksi olen ollut mukana tekemässä myös uskontotieteen opiskelijalehti Mythosta.

Turkka: Olen Turkka Kaukametsä, ja opiskelen neljättä vuotta arkeologiaa Turun yliopistossa. Sivuaineinani on ollut puolipitkä ympäristötiede, taidehistoria ja North American studies. Lisäksi syksystä asti olen opiskellut Livian Paraisten kalakoulussa kalatalouden perustutkinto-opintoja. Juuri nyt en ole työskennellyt paljoakaan palkkatöissä, mutta esimerkiksi siivousta ja puutarhurin töitä on tullut opiskeluaikana vähän tehtyä.

Mitä teet MAL:n hallituksessa?

Veera: Olen ollut Museoalan ammattiliiton opiskelijaedustaja kaksivuotiskaudella 2018-2019. Opiskelijaedustajana pääsen osallistumaan liiton hallituksen kokouksiin, seuraamaan ammattiliiton toimintaa lähietäisyydeltä, antamaan oman panokseni liiton opiskelijatoimintaan ja sen kehittämiseen sekä näkemään hieman ammattiliittomaailman opiskelijatoimintaa myös laajemmasta vinkkelistä Akavan erityisalojen opiskelijatoimikunnassa.

Turkka: Olen Museoalan ammattiliiton opiskelijaedustajan varajäsen kaksivuotiskaudella 2018-2019. Varajäsenenäkin saa hyvän silmäyksen Museoalan ammattiliiton toimintaan. Toisinaan tuuraan kokouksissa, joskus olen mukana edustamassa tapahtumissa.

Miksi hait opiskelijaedustajaksi?

Veera: Törmäsin MAL:iin ja MAL:n edellisiin opiskelijaedustajiin Elinaan ja Uulaan Turun Kulo-seminaarissa, jossa he olivat esittelemässä liiton toimintaa. Silloin sain tietää, että liittoon etsitään uutta opiskelijaedustajaa.

Minulla oli suuri palo nähdä lisää järjestömaailmaa hiukan ainejärjestöjä suuremmissa ympyröissä sekä kiinnostusta saada aiempaa kattavampi kuva kulttuurialojen opiskelijoiden uranäkymistä. Ajattelin, että MALin opiskelijaedustajaksi lähteminen olisi mainio tilaisuus tähän, joten pienen harkinnan jälkeen päätin lähettää hakemukseni.

Turkka: Ennen kuin tulin yliopistoon, olin jäsenenä eräissä SAK:n liitoissa, ja halusin heti tietää, mikä olisi arkeologian alan ammattiliitto. Liityin sitten MAL:n jäseneksi ja aloin seuraamaan sitä somessa.

Huomattuani sitten kerran somessa ilmoituksen opiskelijaedustuksen hausta, laitoin ex tempore hakemuksen menemään, ja hieman yllätyinkin tullessani valituksi varaedustajaksi.

Se oli mukava yllätys, ja tehtävä on siivittänyt kivasti tätä opiskelua sen alkupäästä tänne loppupään puolelle.

Miten olet päässyt vaikuttamaan opiskelija-asioihin hallituksessa?

Veera: Minut otettiin heti aluksi lämpimästi vastaan hallituksen kokouksissa. Olen saanut sanoa mielipiteeni, tehdä ehdotuksia ja osallistua liiton opiskelijatoiminnan kehittämiseen ja suunnitteluun. Mielipiteeni ja ehdotukseni on otettu avoimesti vastaan ja ideoimiani juttuja on toteutettu rohkeasti.

Olen päässyt lähtemään mukaan myös liiton strategiaseminaareihin, parille ulkomaanmatkalle, museologian seminaariin ja muihin kivoihin tapahtumiin.

Turkka: Varajäsenen tehtävä on kevyempää ja satunnaisempaa kuin varsinaisen jäsenen, mikä on toisaalta sopinut minulle aika hyvin. Kokouksissa ja jäsenkyselyissä olen vastustanut aktiivimallia ja toivonut, että liiton tarjoamia aktiiviehdot täyttäviä koulutuksia olisi tarjolla ilman kesätyötä jääville jäsenille. Näinhän on tietysti ollut muutenkin. Onhan MAL on tunnettu erityisesti hyvästä ja runsaasta jäsenkoulutuksestaan. Aktiivimalliakin ollaan kumoamassa, mutta sehän ei sentään yksin minun ansiotani ole.

Erityisen mukavana edustustehtävänä muistan ainakin Tampereen yliopiston historianopiskelijoiden ainejärjestön Patina ry:n 55-vuotisjuhlat Ravintola Ziberiassa.

Mikä on ollut merkittävintä mitä olet päässyt tekemään opiskelijajäsenenä?

Veera: Olen kokenut erityisen tärkeäksi levittää tietoa humanististen alojen opiskelijoiden uramahdollisuuksista, ja siihen olen saanut opiskelijaedustajana hyvät eväät.

Meillä humanisteilla on mielestäni usein aivan liian huono ammatillinen itsetunto siihen nähden, miten taitavia ja laaja-alaisia osaajia olemme. Vanhat vitsit kortistoon kouluttautumisesta eivät pidä paikkaansa, vaikka ne sitkeästi opiskelijamaailmassa elävätkin. Paras tapa tutustua uranäkymiin ei mielestäni ole istua yliopiston työelämäkursseilla, vaan saada konkreettinen kosketus ihmisiin ja organisaatioihin jotka siellä työelämässä vaikuttavat. MALin opiskelijaedustajana olen päässyt viemään työelämätietoutta opiskelijoille muun muassa työelämäinfojen, webinaarien ja CV-klinikoiden kautta.

Mielenkiintoisena muistona on jäänyt mieleen myös liiton strategiaseminaari Hangossa. Strategiakonsultin johdolla pohdiskelimme MALin sekä museoalan tulevaisuuden suuria ja pieniä trendejä: miten digitalisaatio, työn pirstaloituminen tai vaikkapa ilmastonmuutos vaikuttavat museoalaan? Yhteiskunnan ja työelämän suuret muutokset vaikuttavat vahvasti myös museoihin ja museoissa työskentelyyn ja tulevat koskemaan etenkin meidän vasta työuraamme aloittelevien elämää.

Turkka: Varajäsenen rooli ei mikään valtava ole, niin kuin ei pienen ihmisen kai muutenkaan suuressa maailmassa, mutta aktiivimallin purkamista pidän yhtenä tällaisena asiana, joka kollektiivisin kansalaisponnistuksin on nyt ilmeisesti jäämässä historiaan.

Tämän lisäksi henkilökohtaisella tasolla tämä pesti oli mukava ja ihmeellinen kokemus, ja monia mukavia muistoja olen saanut.

Miten olet hyötynyt hallituksessa olosta?

Veera: Opiskelijaedustajan pesti on ollut mielekäs näköalapaikka perehtyä museomaailmaan ja museoalan työelämään. Hallitus on täynnä museoalan ammattilaisia, joita kuunnellessa mieleen on iskostunut yhtä jos toistakin uutta tietoa museoissa työskentelystä. Uuden oppiminen ei ole loppunut siihen, vaan mielenkiinnolla olen päässyt seuraamaan esimerkiksi liiton kannanottoja päivänpolitiikkaan ja yhteiskunnallisiin asioihin ja näkemään miten tällaista hiukan isompaa organisaatiota pyöritetään. Olen myös saanut kutoa entistä vahvempia siteitä opiskelijajärjestöjen ja ammattiliittojen välille järjestämällä yhteisiä tapahtumia ja muuta yhteistyötä.

Kaiken päähän pinttyneen uuden tiedon lisäksi opiskelijaedustajan kaltainen tehtävä on tietenkin myös hieno koriste ansioluetteloon! Suosittelen Museoalan ammattiliiton opiskelijaedustajaksi pyrkimistä kaikille museoalasta kiinnostuneille opiskelijoille. Rohkeasti raapustamaan hakemusta!

Olen julkaissut Napakairassa työelämään ja työllistymiseen liittyvää tietoa opiskelijoille. Artikkelini "Siitä se ura urkenee! Työelämä tutuksi kulttuurintutkijoille” löytyy numerosta 2/2018. Samaisesta MALin sponsoroimasta numerosta löytyy myös mainioita folkloristiikan ja kansatieteen opiskelijoiden uratarinoita. Tsekkaa lehti Issuu.comista: https://issuu.com/napakaira/docs/napakaira2-18issuu

Turkka: Olen päässyt reissaamaan ja näkemään maailmaa sekä tutustumaan mukaviin ihmisiin. Lisäksi kokouspalkkioista on ollut hyötyä opiskelijan taloudellisen toimeentulon lisäapuna. Tavallisena liiton jäsenenä taas olen saanut arvokkaita neuvoja työelämän asioissa.

__________________________________

Lisätiedot:

Opiskelijayhteistyön projektikoordinaattori Heta Hedman, heta.hedman@museoalanammattiliitto tai puh. 040 838 0739. Huom! Heta työskentelee osa-aikaisesti.