HS Mielipide: Kulttuurialalla on osaamista mutta ei rahaa (5.9.2019)

5.9.2019

Suomi kouluttaa kulttuuriosaajia, ja kulttuurin koulutuspaikat innostavat nuoria. Pettymyksen tuottaa työelämä.

Helsingin Sanomat Mielipide 5.9.2019:

"Kulttuurin elinvoimaa ja hyvinvointia luovasta merkityksestä on virinnyt erinomainen keskustelu, joka alkoi Raija-Sinikka Rantalan Vieraskynästä (HS 19.8.) ja jota Jari Perkiömäki (HS Mielipide 25.8.) ja Anna Valtonen (HS Mielipide 1.9.) jatkoivat. Tuomme keskusteluun työntekijän näkökulman.

Suomi kyllä kouluttaa kulttuuriosaajia, ja kulttuurin koulutuspaikat innostavat nuoria. Pettymyksen tuottaa työelämä, joka tarjoaa usein oman alan työtä vain pätkissä, eikä edes ­vakituisesta työstä saatu palkka aina riitä elämiseen. Ja ­kuitenkin juuri tällä porukalla olisi avaimia saada Suomi nousuun.

Osaamista ja ideoita on, mutta rahoitus puuttuu. Suomessa kulttuurin peruspalvelut toimivat nyt upeasti mutta säästö­liekillä naisvaltaisen matalapalkkatyön varassa.

Kiitämme hallitusohjelman tavoitetta nostaa taiteen ja kulttuurin rahoitusosuus edes yhteen prosenttiin valtion budjetin kokonaismenoista. Tällä rahoituksella pidetään ehkä edelleen pystyssä kansainvälisestikin arvostetut kirjastomme, museomme ja kulttuuritapahtumamme. Mutta riittääkö yllä­pidon ja alipalkkauksen resepti jatkossa?

Kulttuurin julkista perusrahoitusta tulee kasvattaa, jotta julkisella sektorilla venytään jatkossakin innovatiivisiin kulttuuriavauksiin. Tarvitaan niitä tukevia työehtoja.

Lisäksi tarvitaan ”riskirahaa” sekä investointeja kokeiluihin ja uusiin kulttuurituotteisiin, joilla luodaan bisnesmahdollisuuksia.

Taide- ja kulttuurialat tulee nähdä osana laajentuvaa palvelusektoria ja elinkeinotoimintaa. Samalla luodaan kulttuurialan koulutetuille yksityisen sektorin työtä, jolla elää ja uskaltaa.

Löytyisikö Sitralta, Valtion kehitysyhtiöltä Vakelta ja elinkeinoelämältä investointi- ja kokeiluhalua? Voisiko Business Finland innostua rahoittamaan monipuolisemmin myös kulttuurihankkeita?

Nea Leo
Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö Taku