25.10.2018

MAL sanoutuu irti Akavan pj. Fjäderin väläytyksestä maksaa maahanmuuttajille alempaa palkkaa. Saman palkan periaate perustuu kansainvälisiin sopimuksiin sekä työsopimuslakiin, tasa-arvolakiin ja yhdenvertaisuuslakiin. #yhdenvertaisuus #samapalkka #palkkaus #oikeudenmukaisuus

Alla myös kattojärjestömme Akavan Erityisalojen kannanotto aiheesta:

Akavan Erityisalat: Emme hyväksy kaksia työmarkkinoita

Sanoudumme irti maahanmuuttajien huonompia työehtoja koskevasta ehdotuksesta.

Akavan Erityisalat sanoutuu irti keskiviikkona keskustelun herättäneestä Akavan puheenjohtajan Sture Fjäderin YLEn uutisissa esittämästä lausunnosta, jossa hän kannattaa talousnobelisti Bengt Holmströmin ajatusta maksaa työllistämisen nimissä esimerkiksi pienempää palkkaa kouluttamattomille maahanmuuttajille.

- Ajatus "kaksista työmarkkinoista" on räikeässä ristiriidassa liittomme perusarvojen kanssa, Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki sanoo.

Hän huomauttaa myös, ettei asiaa ole käsitelty Akavan hallituksessa. Jo useat akavalaiset liitot ovatkin Akavan Erityisalojen tavoin sanoutuneet irti puheenjohtaja Fjäderin lausunnosta.

Luomanmäki muistuttaa Akavan Erityisalojen hallitusohjelmatavoitteista, joista keskeinen on työelämän tasa-arvo ja samapalkkaisuus.