MAL Jäsentiedote 3 / 2017

21.9.2017

Jäsentiedote on tänään lähetetty rekisterissä olevaan sähköpostiosoitteeseen. Tiedote on luettavissa myös kotisivuilta ja somelinkeistä.

JÄSENTIEDOTE 3/2017                                                                        21.9.2017

Hyvä MAL:n jäsen,

MAL:n syksy on jo täydessä käynnissä ja suunnitteilla on monenlaista tapahtumaa. Kannattaakin seurata MAL:n tiedotuskanavia, niin pysyy ajan tasalla kaikista tapahtumista ja koulutuksista sekä tekemästämme edunvalvontatyöstä. Lämmin kiitos kaikille jäsenkyselyihimme osallistuneille. Museopoliittista ohjelmaa ja Tietosuojalakia koskevat kommentit otettiin huomioon MAL:n lausunnoissa. Jatkossakin kysymme suoraan jäsenistöltä kommentteja. Tällä kertaa kyselemme hieman toisenlaista eli palkkausta (ks. alla lisää palkkakyselystä).

MAL:n antamia lausuntoja ja kannanottoja kesä-syyskuussa:
Linkkien kautta voit lukea MAL:n lausunnot ja kannanotot.

Museopoliittinen ohjelma
Vapaaehtoistyö museoissa
Verokeskustelu somessa
Tietosuojalaki (TATTI)

PALKKAKYSELY
Teemme kevyen palkkatutkimuksen edunvalvontatyömme tueksi (yhteistyössä KAJ ry, Taku ry ja Specia ry). Kartoitamme työelämässä olevien jäsentemme ansiotasoa, jotta voimme tarjota parempaa palkkaneuvontaa. Tavoitteenamme on saada mahdollisimman laaja joukko vastauksia, joten kyselylomake on tehty tiiviiksi ja selkeäksi. Tämän vuoksi lomake ei valitettavasti huomioi kaikkia työn tai palkkauksen muotoja tai monityösuhteisia jäseniä. Voit tarvittaessa jättää viimeiseen kohtaan lisätietoja tilanteestasi. Toivottavasti sinulla on pari minuuttia aikaa vastata kyselyyn! Vastausaika päättyy 15.10.2017

LUOTTAMUSMIEHET - YKSITYISET MUSEOT
Yksityisten museoiden TES-workshop pidetään torstaina 5.10. klo 14 - 17.00. Kutsu on lähetetty sähköpostitse kaikille yksityisten museoiden luottamusmiehille. Mikäli et ole saanut kutsua, olethan yhteydessä toiminnanjohtajaan (katariina.makela@museoalanammattiliitto.fi).

OPISKELIJAJÄSEN MAL:N HALLITUKSEEN
Museoalan ammattiliitto MAL ry:n hallituksessa on jo vuosia ollut opiskelijaedustaja tuomassa opiskelijoiden näkemyksiä ja toivomuksia hallituksen tietoon. Hallituksen opiskelijajäsenen valinta seuraavaksi kaudeksi on nyt käynnissä. Jos olet kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja halukas vaikuttamaan museoammatillisiin asioihin, hae hallituksen opiskelijajäsenen paikkaa! Kysy lisätietoa toiminnanjohtajalta katariina.makela@museoalanammattiliitto.fi.

AKAVA-KALENTERIT 2018
Ensi vuoden kalenterit postitetaan taas kaikille, jotka sen haluavat. Tilaus tulee tehdä 22.10. mennessä lomakkeella. Huom.! Lomakkeessa kysytään jäsennumeroa. Jäsennumero näkyy jäsenkortissa sekä sähköisessä asioinnissa omista tiedoista. (Tilauksen voi tehdä myös ilman jäsennumeroa).

KAIKILLE JÄSENILLE AVOIMET TAPAHTUMAT JA KOULUTUKSET
Liiton jäsentapahtumat päivitetään kotisivuille www.museoalanammattiliitto.fi/tapahtumat, jonne tulee lisätietoa ja ilmoittautumislinkit.

• 4.10. Koodikoulu - ohjelmoinnin perusteet humanisteille (viimeinen paikka vapaana)
  • 14.11. Lounastreffit Oulussa
  • 29.11. Social media in English (for English speaking members, but also Finnish speaking members are welcome. The course is in English). Helsinki
  • 9.12. Jouluretki Tammisaareen ja Fiskarsiin (Rajamäki, Nurmijärvi, Klaukkala, Helsinki)
  • 15.12. Tutustuminen Kokoelmakeskukseen (Vantaa)

SULA -TUOTTAJAPÄIVÄ JÄRJESTETÄÄN 11. - 12.10.2017 KAAPELITEHTAALLA, HELSINGISSÄ

Mielenkiintoinen ammattilaisfestivaali tuo yhteen niin taiteen tekijät, luovien alojen yrittäjät ja välittäjät kuin kehittäjätkin. Puhujina konferenssissa on luovan talouden keskeisiä kehittäjiä, liiketoiminnan uudistajia ja tietysti innostavia yrityskeissejä. Museoalan ammattiliitto MAL:n jäsenille on varattu lipuja -50 % alennuksella Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö Taku ry:n yhteistyötarjouksena. Liput sisältävät pääsyn 11.10. klinikalle (tietoiskut ja erikseen varattavat tapaamiset), 12.10. seminaariohjelman, pitchaus-ohjelman sekä kahvit ja lounaan. MAL:n kiintiöhinnalla on 20 lippua (15 normaalialennus ja 5 opiskelija-alennus).  Tutustu ohjelmaan http://tuottajapaiva.fi/ohjelma-2017/ ja ilmoittaudu mukaan 4.10. mennessä: https://holvi.com/shop/SULA2017/

Tulossa myös muita koulutuksia - OBS! Också på svenska - kollegatapaamisia ja muita tapahtumia, seuraathan tiedotustamme!

AE:n KOULUTUKSET JA TAPAHTUMAT AVOIMIA JÄSENILLEMME
Kattojärjestömme Akavan Erityisalat tarjoaa kaikille jäsenille avointa koulutusta; tutustu koulutustarjontaan http://www.akavanerityisalat.fi/ajankohtaista/tapahtumat_ja_koulutukset

MAL:N KOULUTUS- JA MATKATUKI
Tukea voi hakea ympäri vuoden, päätökset tehdään hallituksen kokouksissa, joita on 8 kertaa vuodessa. www.museoalanammattiliitto.fi/?x103997=187621

ICOM-kortti
Museoalan ammattiliitto MAL ry on ICOM:n yhteisöjäsen. Jäsenetuna ammattiliiton jäsenille tarjoamme lainaksi ICOM-korttia.

LISÄTIETOA
Lisätietoa kaikista MAL:n tulevista tapahtumista ja toiminnasta päivitetään kotisivuille ja FB-sivuille, käythän tutustumassa sivuihin www.museoalanammattiliitto.fi/

Mukavaa syksyä toivotellen

Katariina

Katariina Mäkelä

Museoalan ammattiliitto MAL ry
Pohjoisesplanadi 21 B 7, 3. krs.

#museoalan
@museoalan